Shape of universe 1

Se video: Universets form

I Einstens univers er der tre mulige krumninger for rummet: Fladt, kugleformet eller saddelformet. Se og hør forklaringen her.

6. marts 2012 af Helle & Henrik Stub

Det var Einstein, der med sin relativitetsteori viste, hvordan tyngdekraften kan krumme rummet. Der er i Einsteins univers tre mulige krumninger for rummet: Det kan være fladt som et stykke papir, det kan være positivt krummet som overfladen på en kugle eller negativt krummet som overfladen af en saddel.

Einstein viste, at det er massetætheden i universet, der afgør hvilken krumning universet har. Universets krumning er ikke bare af teoretisk interesse, for krumningen afgør universets endelige skæbne: Et positivt krummet univers vil ende med at kollapse i det der kaldes ”the big chrunch”, mens et fladt eller negativt krummet univers vil fortsætte med at udvide sig i al evighed.

I nedenstående lille film bliver de tre muligheder for universets krumning præsenteret, og forskellen på et endeligt og uendeligt univers diskuteres