Er farverne på astrobilleder ægte?

Billeder af stjernerne taget med de nyeste teleskoper viser tit utrolige farver. Er disse farver ægte, eller er de lagt på ad kunstig vej?

Mange af de farvestrålende astronomiske billeder, som optages af dagens højteknologiske teleskoper, er ægte farvebilleder. Det vil sige, at de er kombinationer af flere billeder, optaget med hvert sit farvefilter – ganske som det sker på en traditionel farvefilm. Jo flere farver (det vil sige lag eller filtre), desto højere kvalitet kan man opnå målt i forhold til, i hvor høj grad det færdige billede gengiver originalmotivets farver. Alligevel vil man aldrig se de samme farver, hvis man selv betragter stjernehimlen gennem en kikkert. Ved at benytte den fotografiske optageteknik i forbindelse med et teleskop opnår man nemlig en stor fordel i forbindelse med den mængde lys, som kan indgå i billedet. Det menneskelige øje har en overraskende kort “eksponeringstid”, omkring 0,05 sekund, og kun den beskedne åbning, som er bestemt af vores pupil. Et astronomisk teleskop kan derimod eksponere næsten ubegrænset længe, og dets åbning er tusinder eller millioner af gange større end øjets. Derfor kan man ved teknikkens hjælp registrere farver, som nok er der, men som i praksis er usynlige for det menneskelige øje. Oven i købet foregår direkte observationer af naturlige årsager altid i mørke. Derfor er vores øje tvunget til at forlade sig på sit mørkesyn (baseret på de modtagere i øjet, der kaldes stave) og vil være afskåret fra farvesynet, der knytter sig til tappene. Men selv om de flotte billeder sagtens kan være ægte, skal det dog nævnes, at der også findes mange astronomiske fotografier, hvis farver er aldeles kunstige og blot er lagt på for at fremhæve bestemte detaljer – eller simpelt hen for at give den maksimale visuelle virkning.