Unviersets form 2

Er universet en badering?

Et fladt univers kan have en baderingsform. Se i denne video, hvordan en såkaldt torus bliver til. Log ind nedenfor for at læse resten af artiklen. Du kan også oprette en profil ved at klikke på log ind.

6. marts 2012

Topologien går et skridt videre end Einstein. Et fladt univers behøver ikke bare at ligne et stykke papir. Det kan have mange forskellige former, hvor en torus eller badering er den simpleste. I den følgende lille kortfilm ser vi, hvordan en torus kan skabes ud fra et stykke papir. Filmen illustrerer også de to cirkler, der definerer en torus: En cirkel, der angiver omkredsen eller størrelsen af baderingen, og en cirkel, der angiver, hvor tyk baderingen er.

At et fladt universet kan have form som en torus, betyder ikke nødvendigvis, at naturen har valgt denne mulighed. Det vil kræve mange observationer, især af baggrundsstrålingen i universet, at afgøre universets virkelige form. Topologien peger bare på forskellige matematiske muligheder

Matematikere kan lige som alle andre godt lide at lege – og en torus har mange morsomme egenskaber. I den følgende film krænger vi indersiden ud på en torus, og ser, at det minsandten ikke ændrer noget. Dette er ren matematisk leg, og har ikke noget at gøre med vore teorier for universet.