55 Cancri e
Planet er dækket af diamanter

Exoplaneten 55 Cancri e har ifølge Nasas målinger perfekte diamantforhold. Astronomerne forestiller sig, at planeten er dækket af diamant.

3 steder i rummet som flyder med diamanter

I rummet er det ikke til at sparke sig frem for diamanter. Nogle planeter er dækket af diamant, mens det på andre kræver en solid paraply at modstå diamantregnen. Tag med på diamantjagt i universet.

25. juni 2017 af Esben Schouboe

1. Diamanter regner ned over gasplaneter

Forskere mener, at der flyver diamanter rundt i brint- og heliumatmosfærerne på Saturn og Jupiter.

Diamanterne bliver i første omgang skabt, når carbonatomer, som bl.a. kan dannes i lynstorme, falder dybere ned i atmosfæren, hvor trykket og temperaturen presser atomerne sammen i diamant.

Længere inde i de to gaskæmper kan ekstremt højt pres og høje temperaturer smelte diamanterne, så det bogstaveligt talt regner med diamantdråber.

2. Diamantplanet er 1648 grader varm

Massen, størrelsen og temperaturen peger alt sammen på, at explaneten 55 Cancri e er dækket af diamant og grafit.

Planetens masse er mere end otte gange så stor som Jordens og dens radius er ca. dobbelt så stor.

55 Cancri e er derudover i kredsløb ekstremt tæt på sin stjerne, 55 Cancri A. Et år på planeten er derfor kun 18 jordtimer langt, mens overfladetemperaturen er hele 1.648 grader.

3. Diamantbølger skvulper på Neptun og Uranus

De store gasplaneter Neptun og Uranus har temperaturer omkring 50.000 grader og tryk, som er 40 millioner gange større end på Jorden.

Disse ekstreme forhold gør, at carbonatomer ikke blot bliver presset sammen som diamant, men at diamanten bliver flydende.

Forskerne har afprøvet princippet ved at udsætte diamant for enormt tryk og ekstreme temperaturer vha. intense laserpulser.