største solsystem

Astronomer finder det hidtil største solsystem

Stjernen har kun en enkelt kendt planet kredsende om sig. Men den er så langt fra stjernen, at solsystemet er større end noget andet, astronomerne endnu har fundet.

28. juni 2016 af Babak Arvanaghi

Indtil for nylig troede astronomerne, at planeten med det mundrette navn 2MASS J2126-8140 var en ensom gaskæmpe.

Planeten er så langt fra en stjerne, at forskerne troede planeten vandrede rundt i Universet på egen hånd – uden at kredse om en stjerne.

Men de tog fejl.

Solen til Pluto gange 140

Den enorme planet, som er mellem 12 og 15 gange større end Jupiter – den største planet i vores solsystem – kredser rent faktisk om en stjerne. Stjernen er bare meget langt væk.

Planeten befinder sig omkring en billion kilometer væk fra sin moderstjerne – en afstand, der får moderstjernen til at ligne de andre stjerner på nattehimlen, hvis man står på planeten.

Interesseret i jagten på liv i rummet? Få en smagsprøve på den helt nye bog udgivet af Illustreret Videnskab – KLIK HER!

Det svarer til 6900 gange afstanden mellem Jorden og Solen, eller 140 gange afstanden mellem Pluto og solsystemets centrum.

Målt på afstande er det nyfundne solsystem det største, astronomerne endnu har opdaget.

Tyngdekraft skaber udlængsel

Solsystemet befinder sig 100 lysår fra Jorden på et relativt øde sted i Mælkevejen. Det er grunden til, planeten stadig kredser om moderstjernen.

Hvis en anden stjerne kommer tæt på, vil planeten sandsynligvis forlade sit nuværende system, og i stedet hægte sig på den nye stjerne.Tyngdekraften er for lav til at holde fast i planeten i det nuværende system.

De store distancer betyder også, at årene er utroligt lange. Gaskæmpen er en million år om at komme en enkelt gang rundt om sin stjerne.