Det myldrer med superjorde

Nye observationer afslører hele 45 jordlignende planeter i Mælkevejen.

1. september 2009

Astronomer ved ESO’s La Silla-observatorium i Chile har opdaget en hel trio af såkaldte superjorde, små planeter, som kredser om en sollignende stjerne 42 lysår borte i de sydlige stjernebilleder Guldfisken og Staffeliet. De tre planeter har masser på mellem 4 og 9 gange Jordens og en omløbstid omkring deres stjerne på 4-20 dage. De blev afsløret gennem fem års observationer, fordi deres massetiltrækning på stjernen får den til at rokke en smule. Der er tale om meget små bevægelser på kun et par meter i sekundet, men de kunne alligevel observeres med det ekstremt følsomme HARPS-instrument på La Sillas 3,6 meter store teleskop. Trioen er kun en del af en imponerende høst af nye små exoplaneter, som enten er stenplaneter som Jorden eller isplaneter som Neptun. Takket være HARPS har astronomerne opdaget i alt 45 planeter med masser på under 30 gange Jordens masse og med en omløbstid omkring deres stjerner på under 50 dage. På trods af at langt de fleste af de 270 exoplaneter, som er blevet opdaget til dato, er gasgiganter som Jupiter, vurderer forskergruppen, at superjorde sandsynligvis er hele tre gange så hyppigt forekommende som gasgiganter i Mælkevejen. Håbet er nu, at det vil lykkes at opdage en jordlignende planet, mens den passerer ind foran sin stjerne direkte i sigtelinjen fra Jorden. En sådan transit vil dæmpe lyset fra stjernen under planetens passage. Lykkes det at observere en superjords transit, vil astronomerne få en masse oplysninger om planeten, fx dens radius, massefylde, indre opbygning og atmosfærekemi.