Exo planets

Exoplanet: Udforsk selv exoplaneterne

Forskerne opdager exoplaneter i stadig højere tempo. Her kan du lære de mærkelige fremmede verdener at kende.

11. juni 2014 af Erik Wied

En planet, som bliver spist af sin stjerne. En anden, der har tre sole. Og en klode, som slet ikke burde kunne eksistere.

Det er blot tre af de exoplaneter, forskerne har fundet. Exoplaneter er kloder i kredsløb om andre stjerner end Solen. Takket være ny teknik finder forskerne hele tiden flere, og den samlede høst nærmer sig nu 2000. Og jo flere planeter forskerne finder, jo mere bliver de overraskede over deres sære kendetegn.

Tag på rejse i Mælkevejen

Mange af planeterne er opdaget af forskere med tilknytning til NASA. Den amerikanske rumfartsorganisation har nu designet en interaktiv side, hvor du kan tage på rejse i Mælkevejen og se alle de exoplaneter, forskerne kender.

Du kan blandt andet læse om exoplaneterne og deres stjerner og sammenligne de fremmede planeters kredsløb med vores eget solsystem.

Hitliste over exoplaneter

NASA har også lavet hitlister over de største, mindste og mærkeligste planeter samt beregnet den teoretiske rejsetid, sågar i flere transportmidler. For eksempel kan turen til exoplaneten HD187933b gøres på 701 millioner år – i en personbil.

Se NASA's side her

Læs mere om exoplaneter

Vil du vide mere om exoplaneter? Så læs hele artiklen fra Illustreret Videnskab 10/2014.

NASA's hitliste

Gå på opdagelse i NASA's hitliste over de største, mindste og mærkeligste planeter.