proxima b

Hawking vil til Jordens nyfundne søsterplanet

Ved hjælp af lys vil Stephen Hawking sende bittesmå sonder til Jorden 2.0 – en nyfunden planet, som kan vise sig at være beboelig.

30. august 2016 af Babak Arvanaghi

Den består af klipper, den kan have flydende vand på overfladen, og den er tæt på.

Astronomerne har svært ved at få armene ned efter fundet af exoplaneten Proxima b, som kredser om Solens nærmeste nabostjerne Proxima Centauri. Planeten kan nemlig indeholde liv.

Den er dog for langt væk til, at vi kan besøge den med de fartøjer, vi har i dag. Men det har et astronomisk dream team sat sig for at ændre.

Rejsen tager 20 år

Projektet kalder sig Breakthrough Starshot, og hjernen bag er ingen ringere end den teoretiske fysiker Stephen Hawking. Med sig har han tidligere ansatte fra bl.a. NASA, og den russiske IT-milliardær Yuri Milner sørger for, at økonomien er i orden.

Men det er ikke så ligetil, at besøge planeten, for selv om den i astronomisk forstand er tæt på, er den stadig 4,24 lysår væk. Med et almindeligt rumfartøj ville rejsen tage cirka 30.000 år.

Hawking og co. satser i stedet på at sende en flåde af sonder på størrelse med frimærker til Proxima b. Og det kommer kun til at tage omkring 20 år.

Lys skaber fremdrift

Hemmeligheden bag sondernes korte rejse er, at deres fremdrift skabes af lys. De er udstyret med solsejl, som fungerer på samme måde som sejlet i en båd. I stedet for vind er det lys, der skaber fremdriften.

Ved at pege en kraftig laser fra Jorden mod sonderne er håbet, at sonderne accelereres op til en fart på en femtedel af lysets.

Teknologien er dog endnu ikke færdigudviklet, og projektets bagmænd håber, at de kan sende de første sonder afsted om 20 år.