Planeter gemmer sig for astronomerne

Jord-lignende planeter er mestre i gemmeleg

Astrofysikerne har opdaget over 1800 planeter i universet, men ingen er helt som Jorden. Måske er Jorden unik - eller måske gemmer de Jord-lignende planeter sig bare for teleskoperne?

5. november 2014 af Anne Lykke og Rolf Haugaard Nielsen

Ingen af de over 1800 kendte planeter udenfor vores eget Solsystem – de såkaldte exoplaneter - ligner Jorden. Og det undrer forskerne.

En mulig forklaring kan være, at de to nuværende metoder til at observere planeter ikke er specielt velegnede til at finde små planeter, der kredser fjernt omkring deres stjerne - som Jorden.

Tyngdekraften fra planeter får stjernen til at slingre

Den ene metode bygger på, at tyngdepåvirkningen fra en kredsende planet får stjernen til at slingre fra side til side.

En sådan slingrende stjerne vil derfor tiltrække astrofysikernes interesse, og de vil snart opdage den kredsende planet.

Metoden er dog bedst til at spotte kæmpeplaneter i nære baner om deres stjerne, fordi giganterne rykker kraftigt i stjernen. En lille stenplanet som Mars er for eksempel for langt væk fra Solen til at blive afsløret på den måde.

Planeter gemmer sig for teleskoperne

Den anden metode er baseret på, at en kredsende planet dæmper lyset fra stjernen, mens den bevæger sig forbi den side af stjernen, astrofysikerne observerer.

Metoden er bedst til at opdage planeter med korte omløbstider, fordi de passerer stjernen igen og igen, så observationerne hurtigt kan gentages og bekræftes.

I solsystemet er planeternes omløbstider relativt lange. At finde en exoplanet som Jorden og bekræfte dens eksistens ville kræve op til to års observationer.

Kepler opdager primært planeter med korte år

Nutidens absolut førende planetjæger, Kepler-rumteleskopet, bruger formørkelses-metoden og måler på lyset fra stjernen.

Rumteleskopet har observeret 120.000 stjerner og opdaget 989 planeter, hvis eksistens er blevet bekræftet via observationer fra Jorden.

Desuden har Kepler fundet over 5000 kandidater, hvoraf de fleste sandsynligvis vil blive bekræftet. Nye planlagte teleskoper i rummet og på Jorden skal observere mange flere stjerner med skarpere øjne.

Så før eller siden er det sandsynligt, at astronomerne finder en tro kopi af Solsystemet derude i galaksen – hvis et sådant planetsystem ellers eksisterer.

Tag med på planetjagt

Læs mere om astrofysikernes planetjagt og om de spektatulære exoplaneter i vores store artikel:

KREDSLØB GØR USYNLIG

Planeter med fjerne kredsløb om deres stjerne er sværere at observere med teleskop end planeter med nære kredsløb.

? Nære kredsløb: De fleste exoplaneter har korte år på et par dage, da de suser tæt rundt om deres stjerne. De er nemme at observere.

? Fjerne kredsløb: En planet som Jorden har et langt år på 365 dage, da den suser fjernt rundt om Solen. Sådanne planeter er svære at observere.