proxima b vand

Jorden 2.0 kan have et kæmpe hav – og rumme liv

En nyfunden planet er forskernes store håb om at kolonisere andre solsystemer – og nu forstørres chancerne for, at den kan indeholde liv. Planeten kan have et kæmpe hav med flydende vand.

11. oktober 2016 af Karine Kirkebæk

I august spottede begejstrede astronomer en ny exoplanet – Proxima b – som mindede dem om Jorden og kredser om Solens nærmeste nabostjerne Proxima Centauri.

Først så Proxima b ud til at have en overflade dækket af klipper, men nu har franske forskere fra Marseille Astrophysics Laboratory i Frankrig kigget nærmere på dens beboelighed.

>> Rejs med Illustreret Vidneskab til solformørkelse i USA

Forskerne lavede simulationer af planetens forskellige mulige radiusser, som de mener kan være mellem 0,94 og 1,4 gange Jordens.

Mere vand end på Jorden

Deres beregninger viser, at hvis planeten har den størst mulige radius på 8920 km, kan overfladen være dækket af et 200 km dybt hav med flydende vand.

Men med den mindste radius (ca. 6000 km) vil planeten være meget kompakt og have et hav svarende til 0,05% af planetens totale masse. Jordens have består til sammenligning af 0,02% af dens samlede masse.

Dermed viser alle forskernes simulationer, at planeten har et hav af flydende vand.

Gode odds for liv

Forskerne har indtil nu været varsomme med at håbe på liv på Proxima b, fordi den kredser meget tæt på sin stjerne – kun 7,4 mio. km fra Proxima Centauri.

Til sammenligning er Merkur – som er den nærmeste planet på Solen i vores solsystem – ca. ti gange længere væk fra Solen i sin bane, og har ubeboelige temperaturer på op til 427 grader.

Men fordi Proxima Centauri kun lyser 0,1% så stærkt som Solen er temperaturen på Proxima b mere human end på Merkur.