kepler-62f_kepler-62e

Jordens dobbeltgængere er fundet

NASA’s rumteleskop Kepler har lokaliseret to exoplaneter, som i høj grad ligner vores klode.

19. september 2013

Exoplaneter kan have liv

De to planeter er begge omkring 1,5 gange større end Jorden og kredser omkring deres stjerne i den såkaldte beboelige zone – et astronomisk smørhul, hvor forholdene muliggør liv, som vi kender det fra Jorden. Det betyder bl.a., at planeterne har en overflade, atmosfære og temperatur, som kunne understøtte biologisk liv.

De to nyopdagede planeter – Kepler-62 e og Kepler-62 f – er to ud af fem planeter i stjernesystemet Kepler-62, der er placeret i stjernebilledet Lyren. Især Kepler-62 f er interessant, fordi den har en tyk atmosfære, der ifølge forskerne kan betyde, at temperaturen på planeten er komfortabel nok til, at et menneske kunne overleve i kortere tid.

Flere exoplaneter på vej

Om planeterne rummer biologisk liv, må forskerne blot gætte sig til, for planeterne er placeret hele 1200 lysår fra Jorden. En rejse dertil er derfor kun en teoretisk mulighed med nuværende teknologi.

Planeterne er fundet efter analyser af tre års data fra Kepler. Teleskopet blev indviet i 2009 for at finde exoplaneter, som ligner Jorden, og ifølge eksperter vil Kepler formentlig snart finde flere af Jordens dobbeltgængere.