Planetjægeres drøm går i opfyldelse

Astronomer observerer for første gang en planet i et andet solsystem

1. september 2009

Så lykkedes det. Fire år efter opdagelsen af den første planet uden for vores eget solsystem har forskerne fået et glimt af skyggen fra en af disse planeter. Planeten er på størrelse med Jupiter, og den kredser rundt om en stjerne cirka 150 lysår borte i stjernebilledet Pegasus. Det, man har set, er, hvordan planeten formørker sin stjerne. Formørkelsen er svag – stjernens lys bliver kun svækket med 1,8 procent – men det er den første direkte observation af en planet uden for vores eget solsystem. Stjernebilledet Pegasus satte hele jagten på planeterne i gang for fire år siden. Præcise målinger viste dengang, at stjernen 51 Pegasus bevægede sig en anelse frem og tilbage, fordi den blev påvirket af tyngdekraften fra en stor planet. Men målingerne var indirekte, så det eneste, man havde målt, var en svag bevægelse af en fjern stjerne. Med udgangspunkt i fysikkens love tolkede man så bevægelserne som et tegn på, at stjernen havde en planet kredsende omkring sig. Nu ved vi mere om planeten. Den måske mest berømte planetjæger af alle, professor Geoffrey Marcy, observerede den velkendte rokkende bevægelse af stjernen HD 209458 i stjernebilledet Pegasus. Efter lidt arbejde ved computeren fandt han ud af, hvornår planeten ville formørke stjernen. Et teleskop blev rettet mod stjernen, og præcis på det forventede tidspunkt kunne man se, at stjernens lys blev svækket. Planeten, som forskerne nu har set skyggen af, består af en kugle af gasser. Den er meget varm og pustet op som en varmluftballon, fordi den er så tæt på sin stjerne. I dag kender astronomerne næsten 20 planeter, der kredser omkring andre stjerner – mere end dobbelt så mange planeter, som vi har i vores eget solsystem.