Findes der dværggalakser?

Hvor mange stjerner skal der til for at udgøre en galakse?

1. september 2009

Der findes ikke nogen fast grænse for, hvor mange stjerner der kræves til en galakse. En galakse er blot en ansamling af stjerner, der ligger isoleret i rummet og er bundet sammen af indbyrdes tyngdekraft. Ofte bliver galakser opfattet som store stjernesystemer som Andromedagalaksen eller Mælkevejen, vores egen galakse. Disse kæmper består af flere hundrede milliarder stjerner. Men den nyeste astronomiske forskning tyder på, at dværggalakser er langt hyppigere i universet. De kan bestå af ned til måske 100 millioner stjerner. Problemet er, at dværggalakserne er svære at se, da de slet ikke kan måle sig med de store spiralgalakser i lysstyrke. En forsigtig vurdering lyder på, at der er mellem 10 og 100 gange flere dværggalakser i universet. Blandt andet har Hubbleteleskopet med de såkaldte deep fieldoptagelser afsløret et mylder af dværge. Det har da også vist sig, at dværggalakserne er i overtal i vores hjørne af universet. Foruden Mælkevejen og Androme dagalaksen er der kun én stor galakse i Den Lokale Gruppe, men 40-50 mindre. Og der kan let være flere, da der jævnligt bliver opdaget nye, for eksempel dværgsfæroiden i Pegasus, der formodes at være en satellitgalakse til Andromeda.