Første billede af 300 år gammel supernova

Nyt røntgenteleskop afslører rester af supernova-eksplosion

1. september 2009

De første billeder fra NASA’s nye stolthed, røntgenteleskopet Chandra, kan måske kaste lys over en gammel astronomisk begivenhed. Omkring 1680 eksploderede en supernova i stjernebilledet Cassiopeia. Det er godt 100 år efter, at Tycho Brahe så en berømt supernova i det samme stjernebillede. Men hvor Tycho Brahes stjerne lyste op på himlen, så var der ikke nogen, som så supernovaen i 1680. At der overhovedet var en supernova i det år, blev man først klar over for 40 år siden, da man opdagede den meget stærke radiokilde Cassiopeia A. Radiokilden er en typisk supernovarest – en gigantisk gassky, som blæses ud i rummet i alle retninger. Langt væk fra resterne af den eksploderede stjerne. Nu har Chandra så med sit skarpe røntgenblik set nærmere på resterne af supernovaen. Det mest spændende ved billedet er den lille lysprik i midten, som måske kan være den nu meget lille og kompakte rest efter eksplosionen – en neutronstjerne med en diameter på ikke mere end 20 til 30 kilometer. Billedet afslører, hvor kraftig eksplosionen har været. Røntgenbilledet viser nemlig kun de områder, hvor temperaturen er oppe på adskillige millioner grader – i nogle områder helt oppe på 50 millioner grader. Gasskyen er målt til at have en diameter på omkring 10 lysår, og der er tegn på hele to chokbølger i de varme gasser. Den inderste chokbølge opstår, når gasser fra eksplosionen tordner ind i gasskyen med 16 millioner km i timen. Den yderste chokbølge minder om den chokbølge, som opstår omkring et overlydsfly.