Planet ved Alpha Centauri

Første planet opdaget ved Alpha Centauri

Astronomer fra det Europæiske Rumagentur har opdaget en planet i kredsløb om Alpha Centauri, den stjerne der er nærmest vores solsystem.

17. oktober 2012 af Søren Bjørn-Hansen

Det er en kæmpestor nyhed, for indtil nu mente forskerne, at Alpha Centauri var planetløs. Stjernesystemet ligger 4,3 lysår borte og er et trippel-stjernesystem.

Stjernerne Alpha Centauri A og B er henholdsvis lidt varmere og lidt koldere end vores Sol, og de omkredses af en såkaldt rød dværgstjerne kaldet Proxima Centauri. Den nyfundne planet er lidt større end Jorden og kredser om Alpha Centauri B.

Desværre er planeten meget tæt på sin stjerne, og dermed alt for varm til at opretholde liv, som vi kender det. Men opdagelsen giver håb om, at endnu mindre planeter måske findes i systemet – og at andre stjernesystemer gemmer på millioner af jordlignende planeter i den rigtige afstand fra deres stjerne.

Vi kommer dog ikke til at besøge den nye planet lige foreløbigt. Selv med vores hurtigste rumskibe vil turen til Alpha Centauri tage mindst 50.000 år. Men forskerne arbejder på et langt hurtigere stjerneskib, som skal kunne nå Alpha Centauri på 100 år. Det kan du læse om i næste nummer af Illustreret Videnskab.

Læs mere om Alpha Centauri her