© ESA

Gå på opdagelse i det mest detaljerede billede af Mælkevejen

1.700.000.000 stjerner er blevet fotograferet over de seneste 22 måneder. Det endelige billede er det mest detaljerede, der nogensinde er taget af vores galakse.

2. maj 2018 af Babak Arvanaghi

Hvis du tæller én stjerne i sekundet og hverken sover, spiser eller laver andet, så skal du tælle i knap 54 år, før du har sat kryds ved samtlige lysende pletter i ESA's rekordbillede.

Det europæiske rumagenturs Gaia-teleskop har leveret det hidtil mest detaljerede billede af Mælkevejen, hvor 1,7 milliarder stjerner lyser op.

Og de mange glohede prikker er ikke det eneste, du kan se på billedet, som bl.a. også viser asteroider og kosmiske støvskyer.

Klik på billedet for at forstørre det, og dykke ned i de 1,7 milliarder stjerner.

22 måneder undervejs

Rumteleskopet Gaia blev opsendt i 2013, og siden da har det forsøgt at kortlægge vores galakse i tre dimensioner.

Det nye billede er skabt over 22 måneder, hvor teleskopet fra sin plads i kredsløb om Solen har fotograferet Mælkevejen.

Du kan selv trække dig rundt i den interaktive video, som ESA har skabt af data fra Gaia.

Ud over at fotografere de mange stjerner har teleskopet også målt lysstyrke, position på himlen, afstand og bevægelse hen over himlen for mere end en milliard af Mælkevejens stjerner.

Allerede nu, overrasker billedet astronomerne. Gaias observationer viser, at mange af stjernerne i vores nabolag slet ikke opfører sig, som vi troede – på trods af, at vi har studeret dem længe.

Den interaktive video ovenfor viser, hvordan stjernerne bevæger sig i Mælkevejen.

Alle astronomer kigger med

Billedet – som er i 3d – gør det muligt at undersøge stjernerne meget mere detaljeret, end det hidtil har været muligt. Og nu er alle de indsamlede data lagt ud til offentligheden, så alle astronomer kan gå på opdagelse i dem.

Håbet er, at astronomernes undersøgelser kan føre til ny viden om vores galakse, stjernernes ophav og deres udvikling.

Udpluk af Gaias kraftanstrengelser

• 1.7 mia. stjerner fotograferet
  • 1,3 mia stjerner har fået målt afstand til os, farve og bevægelse
  • 161 mio. stjerner har fået målt overfladetemperatur
  • 76 mio. stjerner har fået målt radius og lysstyrke
  • 14.099 asteroider er blevet observeret i vores solsystem

Gå selv på opdagelse i Universet

Foråret er spækket med astronomiske oplevelser, som du kan opleve med en kraftig kikkert. Hvis du vil opleve dem kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Orion og se den røde supergigant Betelgeuse senere i år – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.

Og du kan også se videoen herunder, hvor banerne af de mange observerede asteroider er blevet kortlagt.