Galakser genbruger stjernestøv

1. september 2009

Et nyt snapshot af en nærliggende gaståge taget af NASA’s infrarøde rumteleskop Spitzer hjælper nu astronomerne med at forstå, hvordan galakser genbruger stjernestøv. Billedet viser en gaståge i en galakse kaldet Den Store Magallanske Sky, som kredser omkring vores egen galakse, Mælkevejen, i en afstand af 163.000 lysår. Astronomerne har længe vidst, at stjernestøvet spiller en afgørende rolle i galaksens liv, fordi det kan klumpe sig sammen og danne nye stjerner. Hidtil har forskerne dog ikke kunnet se det ske, fordi tågens store mængder af støv og gas ikke udsender synligt lys. Men Spitzer-teleskopet er uhyre følsomt over for infrarødt lys, som udsendes fra stjernestøv, der er opvarmet af nærliggende stjerner, og kan derfor kigge ind i tågen. På billedet kan man se, hvordan støvpartikler bliver spredt ud i tågen af døende stjerner, som eksploderer i supernovaer. Herefter får kraftige stjernevinde fra energirige stjerner i området støvpartiklerne til at klumpe sig sammen og danne nye stjerner.