Astronomer finder kæmpe stjernefabrik

Galaktisk linse forstørrer ukendt hjørne af universet

1. september 2009

Astronomer har fundet en stjernefabrik, der er en million gange så stor som den velkendte klare Oriontåge i vores egen Mælkevej. Den nye galakse ligger 12 milliarder lysår borte, hvilket egentlig er langt uden for vore teleskopers rækkevidde. Normalt rækker selv de største teleskoper kun 5-6 milliarder lysår, men i dette tilfælde har naturen hjulpet godt til. Lyset fra den fjerne galakse blev nemlig afbøjet og koncentreret af tyngdekraften fra en galaksehob kun fem milliarder lysår væk. Derved har galaksehoben virket som en såkaldt gravitationslinse, der har givet et sjældent indblik i, hvad der foregår ved universets yderste grænser. Astronomerne har opdaget en rigdom af supervarme og tunge stjerner, som vi slet ikke kender fra nærmere stjernefabrikker. Mange af stjernerne er 80.000 grader varme, hvilket er mere end det dobbelte af selv de varmeste stjerner i Mælkevejen. Desuden er de varme stjerner meget tunge med masser på op mod 100 gange Solens. Forklaringen er, at vi her ser på et ungt univers, som det så ud kun to milliarder år efter big bang, hvor forholdene favoriserede dannelsen af supertunge stjerner.