Ørnetågen

NASA

Hubble leverer 12 nye – og helt fantastiske – pletskud fra rummet

Stjernetåger, spiralgalakser og kæmpehobe. Hubble-teleskopet er i fuld gang med at affotografere objekterne i det såkaldte Messier-katalog, og har netop leveret 12 nye pletskud fra det ydre rum.

20. marts 2018 af Babak Arvanaghi

I midten af 1700-tallet var den franske astronom Charles Messier på jagt efter kometer. Med datidens udstyr kunne de være svære at finde, så det var et komplekst stykke arbejde.

I sin jagt faldt han i 1758 over et objekt, der i hans teleskop lignede en komet, men som ikke kunne være det. Objektet bevægede sig ikke over himlen.

Messier noterede sit fund som en advarsel til astronomer: De skulle ikke antage, de så en komet, når de kiggede på hans opdagelse.

Komet var stjernetåge

Flere lignende objekter dukkede op, og Messier noterede også dem i sine notater, der siden blev kendt som Messier-kataloget.

Hvad objekterne var, vidste han ikke. Men da han døde i 1817, havde han registreret 103 objekter i sit katalog.

Siden er objekterne blevet identificeret, og de består af en lang række forskellige astronomiske fænomener som stjernetåger, galakser og stjernehobe. Det første objekt, han opdagede – M1 – var den såkaldte Krabbetåge.

Fra 64 til 76

Hubble-teleskopet blev taget i brug i 1990 og har siden taget billeder af objekterne i Messier-kataloget.

Hidtil har 64 billeder været tilgængelige, men NASA har netop føjet 12 nye billeder til kataloget.

Vi har samlet en række af de smukkeste billeder fra kataloget herunder:

Krabbetågen

M1 – Krabbetågen: Resterne fra en voldsom supernova.

Lagunetågen

M8 – Lagunetågen: En enorm støvsky 5200 lysår herfra, som er hjemsted for en stjernehob.

Ørnetågen

M16 – Ørnetågen: En støvsky, hvor nye stjerner bliver dannet.

Oriontågen

M42 – Oriontågen: Den nærmeste sted på Jorden, hvor nye stjerner bliver født, 1500 lysår herfra.

M62

M62 – Kugleformet hob: Den er kendt for at være den kugleformede stjernehob i vores galakse, som har den mest irregulære form.

Cigargalaksen

M82 – Cigargalaksen: Nabogalaksens tyngdekraft påvirker galaksen på en måde, så den producerer nye stjerner på samlebånd. Nær galaksens centrum dannes 10 gange så mange stjerner, som der dannes i hele Mælkevejen.

M88

M88 – Spiralgalakse: I galaksens centrum har astronomer fundet et supermassivt sort hul med en masse, der er 110 millioner gange tungere end Solen. Galaksen har ca. 400 milliarder stjerner.

M95

M95 – Spiralgalakse: De spiralformede arme bugner med unge stjerner, som lyser blåt.

Sombrero-galaksen

M104 – Sombrerogalaksen: Billedet af galaksen er et af de billeder Hubble-teleskopet har taget, som er sammensat af flest forskellige billeder. Det giver en uhørt høj detaljegrad i billedet af galaksen, som er 28 millioner lysår væk.

Du kan gå på opdagelse i resten af de 76 Messier-objekter på NASAs hjemmeside.

Og hvis du selv vil nærstudere stjernerne og finde objekter, der minder om kometer (men ikke er det), kan du lige nu købe den ultimative startpakke til den spirende astronom. Du får:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i nattehimlen
  • En guide til stjernehimlen i 2018
  • To numre af Illustreret Videnskab, som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Alt sammen til den nette sum af 59,60 kroner.