Hvor mange galakser findes der i universet?

Hvilke typer af galakser eksisterer der, og hvor mange er der alt i alt i universet?

1. september 2009

Galakser, der er store koncentrationer af stjerner, findes i to hovedformer: ellipser og spiraler. Det blev opdaget i 20’erne af astronomen Edwin Hubble, der opstillede en oversigt over galaksetyper med en række underinddelinger. Dette system benyttes stadig i dag. Den nyeste, astronomiske forskning har vist, at der måske eksisterer langt flere galakser, end man tidligere har antaget. Dels har nye og avancerede kikkerter som rumteleskopet Hubble afsløret, at der findes mange galakser i det fjerne univers. Dels tyder meget på, at hovedparten af stjernesystemer i universet er dværggalakser. For eksempel er der i vores lokale gruppe, som består af cirka 30 medlemmer, kun tre “normale” galakser, mens resten er dværge. Fjerne dværggalakser er næsten umulige at observere systematisk, men de kan sagtens være talrige og dermed afgørende rykke ved det samlede antal. Konsulterer man et standardværk om astronomi eller kosmologi, bliver antallet af galakser i universet typisk opgivet til 100 milliarder. Men det er måske mere realistisk at anslå det til en billion (1000 milliarder). Her tænkes dog kun på det synlige univers. Ifølge den moderne kosmologi er universet uendeligt, og i så fald vil der efter al sandsynlighed også være uendelig mange galakser.