nb_u11 Milky Way

Mælkevejen har fået vokseværk

Som ved et trylleslag er vores hjemgalakse Mælkevejen blevet hele 50 procent større, efter at astronomer har kigget ekstra godt efter i teleskopet.

12. marts 2015 af Carsten Nymann

En ring af stjerner, som omgiver Mælkevejen, har vist sig at være en del af vores galakse.

Ringen, som krydser over og under vores ellers flade galakse, ændrer størrelsen på Mælkevejen fra de cirka 100.000 lysår, astronomerne indtil videre har troet, den har været, til 150.000 lysår.

Samtidig åbner den nye opdagelse for en række spørgsmål. Blandt andre hvordan ringen er opstået, og hvorfor den ikke følger (resten af) galaksens ellers flade struktur.

Med sin længde på 200.000 lysår snor ringen, som hedder Monoceros-ringen, sig rundt om Mælkevejen tre gange, og den har en masse på 100 millioner gange Solens.

Ring om Mælkevejen har været kendt længe

Ringen har været kendt af forskere længe, men hidtil har de ment, at den bestod af rester fra en mindre galakse, der kom i karambolage med Mælkevejen for milliarder af år siden. Eller af stjerner, der har tilhørt dværggalaksen Canis Majoris, men er blevet trukket mod Mælkevejen af dennes overlegne masse.

Forskerne har gjort den nye opdagelse ved at nærstudere billeder fra Sloan Digital Sky Survey-teleskopet i New Mexico. De har blandt andet set på, hvor meget ringens stjerner lyser, og hvor langt væk de befinder sig.

Naboer til Mælkevejen overrasker