Messier 81’s spiralarme er tydelige gennem et teleskop, men du kan også se galaksen med en almindelig håndkikkert.

© NASA / MARKUS SCHOPFER

Mælkevejens tvilling troner frem på himlen

Galaksen Messier 81’s enorme spiralarme er som et spejlbillede af Mælkevejens. Og på trods af at den store galakse befinder sig 12 millioner lysår væk, kan du nu se den tydeligt gennem din kikkert.

13. februar 2018 af Jesper Grønne

Galaksen Messier 81 ligner vores egen galakse, Mælkevejen, til forveksling. Ligesom Mælkevejen er Messier 81 en spiralgalakse med flere hundrede milliarder stjerner og en diameter på omkring 100.000 lysår.

Messier 81 er den største galakse i den såkaldte M81-galaksegruppe. Og den store galakse kan ses tydeligere fra Jorden end nogen anden galakse uden for vores egen lokale galaksegruppe.

Messier 81 fylder næsten lige så meget på nattehimlen som Månen. Men dens lys er så svagt, at du skal bruge en kikkert for at se den.

GÅ PÅ OPDAGELSE I UNIVERSET med et abonnement på Illustreret Videnskab

Sådan gør du:

• Perioden mellem den 15. og 20. februar er ideel til at observere Messier 81. I den periode vil lyset fra Månen være svagt, og galaksen vil samtidigt stå usædvanligt højt på himlen.
  • Omkring midnat befinder galaksen sig højere end 75 grader over horisonten i nordlig retning. Lidt øst for Messier 81 ligger stjernebilledet Karlsvognen.
  • I et teleskop på mindst seks tommer vil du tydeligt se den lysstærke galaksekerne med den svagere spiralstruktur rundtom. I en håndkikkert ser du galaksen som et tydeligt, men noget uklart ovalt objekt uden detaljer.

VIDSTE DU AT:

Messier 81 ligger omkring 12 millioner lysår fra Jorden, men i modsætning til andre store fjerne galakser bevæger Messier 81 sig tættere på Mælkevejen.

Den udvikling vil formentlig vende, fordi dens nabogalakser trækker den i modsatte retning.

Gå aldrig glip af de vigtigste videnskabelige nyheder - få Illustreret Videnskabs NYHEDSBREV direkte i din mailboks