Mælkevejen vægt

Så meget vejer Mælkevejen

Med 100 milliarder stjerner og muligvis et endnu større antal planeter, er Mælkevejen en tung basse. Og nu er der kommet tal på, hvor meget den egentlig vejer.

6. juni 2016 af Babak Arvanaghi

Forskere har regnet sig frem til, hvad vægten af vores galakse er, og ikke særligt overraskende er den tung. Meget tung.

Og selv om sådan udregning kan virke mere som en finurlighed end seriøs videnskab, så er det faktisk en udregning, som bliver brugt og løbende bliver mere præcis.

Astrofysikerne bruger blandt andet udregningerne til at finde ud af, hvor meget mørkt stof der er i galaksen.

Mælkevejen er tung – meget tung

Det nyeste estimat er fremskabt af et hold astrofysikere fra McMaster universitetet i Canada med Gwendolyn Eadie i spidsen. Det er baseret på en ny udregningsmodel, som er mere præcis end de tidligere brugte metoder.

Interesseret i jagten på liv i rummet? Få en smagsprøve på den helt nye bog udgivet af Illustreret Videnskab – KLIK HER!

Ifølge de nye tal har Mælkevejen en masse, som svarer til 700 milliarder gange Solens. Eller 231.000.000.000.000.000 gange Jordens.

Altså vejer vores galakse 1.379.532.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 kg. Det kan skrives lidt nemmere som 1,38 septillion kg eller 1,379532*10^42 kg

Og selv om det virker utroligt tungt, er Mælkevejen ikke engang en af Universets sværvægtere. Andromeda-galaksen vejer fx over dobbelt så meget.

Mælkevejen er ikke en sværvægter

Ved at sammenligne vægten med den mængde af stof, der kan observeres i galaksen, er astrofysikeren også nået frem til, hvor stor en del af galaksen, der består af det mystiske mørke stof.

• Med vores udregninger ser det ud til, at mørkt stof udgør omkring 88 procent af Mælkevejens masse, siger Gwendolyn Eadie til The Guardian

Forskningen er udgivet i The Astrophysical Journal.