I Virgohoben finder du Markarians kæde, som er en stribe af galakser.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Tusinder af galakser vrimler frem på himlen

I slutningen af april har du optimale forhold til at gå på galaksejagt, når Solen er gået ned.

14. april 2017

Stjernebilledet Jomfruen står højt på himlen i april, og det giver dig mulighed for at opleve en endeløs række af galakser på nattehimlen.

I stjernebilledet gemmer Virgohoben sig: En galaksehob med op mod 2000 galakser, og under de rette forhold kan du se dem med et lille teleskop.

Ved første øjekast ligner galakserne svagt lysende stjerner, men hvis du kigger i et teleskop, kan du fornemme, at de både er runde, elliptiske og irregulære.

>> Fascineret af universet? Tag med os til årets astronomiske særforestilling, når en total solformørkelse rammer USA.

Klarest mellem solnedgang og måneopgang

Deres svage lys skyldes, at du kigger på det samlede lys fra milliarder af fjerne stjerner i andre galakser i stedet for de lysstærke i Mælkevejen, du normalt ser.

Den 14. april og måneden ud er det bedste tidspunkt at se galakserne.

Omkring klokken 23 er Solen gået ned, og skumringslyset er forsvundet, mens Månen endnu ikke er stået op med sit kraftige og forstyrrende lys.

Mælkevejen bor i kæmpe superhob

Virgohoben, som er synlig i april, er blot en lille del af en endnu større hob: Virgo- superhoben. Mælkevejen og vores egen galaksehob, Den Lokale Gruppe, er også en del af kæmpen.

Superhoben er en stor samling af galaksehobe, som spænder over 110 millioner lysår og mindst 100 galaksehobe som Virgohoben. Den er blot én af omkring 10 millioner superhobe i den synlige del af universet.

Den røde plet viser Mælkevejens placering i superhoben Laniakea.