Stjernen KIC 8462852
Stjernen KIC 8462852 © Spitzer/NASA

Gassky får stjerne til at blinke

Stjernen KIC 8462852 er det sorte får i kosmos. Nu forsøger 200 astronomer at finde årsagen til dens afvigende adfærd. Svaret ligger - måske - i en skæv sky af gas.

29. maj 2018

Den mest mystiske stjerne i universet. Det er astronomernes kælenavn til KIC 8462852. Stjernen er cirka 50 procent større end Solen og omkring tusind grader varmere og ligger cirka tusind lysår væk.

Det mærkværdige ved den mystiske stjerne er, at den ser ud til at skrue op og ned for sit lys på en måde, vi ikke kender fra nogen andre stjerner.

200 slog sig sammen

Nu har flere end 200 astronomer arbejdet sammen for at finde en forklaring. Under ledelse af Tabetha Boyajian fra Louisiana State University i USA har de gennem halvandet år samlet observationer fra teleskoper kloden rundt.

På den måde har de fået detaljerede data, som viser, præcis hvordan og hvornår lyset fra stjernen tiltager og aftager i forskel- lige bølgelængdeområder.

Hvis et fast, uigennemtrængeligt objekt kredsede omkring stjernen og skyggede for lyset, forventede astronomerne, at alle bølgelængder ville være lige påvirkede. Men sådan viste det sig ikke at være.

Stadig et mysterie

Tværtimod aftog lyset mere i nogle bølgelængdeområder end i andre. Og det tyder på, at der kredser en skæv sky af gas om stjernen, hvor nogle bølgelængder trænger bedre igennem end andre.

Mysteriet er dog stadig ikke fuldstændigt opklaret. Ifølge astronomerne kan kometer omkring stjernen også spille en rolle – endnu andre forskere holder stadigvæk på, at det er stjernen selv, der skruer op og ned for sit lys.

Hvis du har fået blod på tanden og selv vil give dig i kast med stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.