Hubble tager første fotografi af exoplanet

Rumteleskop har optaget de første billeder i synligt lys af en planet uden for vores solsystem.

1. september 2009

ASTRONOMI Det har længe været en drøm for astronomerne direkte at se en planet i kredsløb om en anden stjerne end Solen. Drømmen er nu gået i opfyldelse. Ved hjælp af rumteleskopet Hubble har et forskerhold fra University of California, Berkeley, fotograferet en exoplanet i kredsløb om stjernen Fomalhaut, der befinder sig 25 lysår fra Jorden. Tidligere har astronomerne haft billeder af exoplaneter i kredsløb om brune dværgstjerner samt billeder taget i infrarødt lys, men aldrig billeder i synligt lys af en exoplanet i kredsløb om en almindelig stjerne. Beregninger viser, at exoplaneten, der har fået navnet Fomalhaut b, er cirka tre gange så tung som Jupiter og kredser omkring sin stjerne i en afstand, der er 119 gange større end Jordens afstand til Solen, dvs. 119 astronomiske enheder (AE). Det svarer til knap 18 milliarder kilometer. Fordi afstanden til stjernen er så stor, har Fomalhaut b også en meget lang omløbstid. Den er beregnet til 872 år. Samtidig med billedet af Fomalhaut b har et andet forskerhold offentliggjort et billede af hele tre exoplaneter i kredsløb om stjernen HR 8799, optaget i infrarødt lys. Det er første gang, man fotograferer flere exoplaneter i kredsløb om samme stjerne. Planeternes afstand til stjernen er henholdsvis 25, 40 og 79 AE, og de er ca. 10, 10 og 7 gange så tunge som Jupiter.