Hvad er forskellen på en asteroide og en komet?

1. september 2009

Den største forskel mellem kometer og asteroider er, at asteroider er små kloder af klippe og sten, mens kometer også indeholder store mængder is. Forskellen hænger sammen med, hvordan kloderne er skabt. De fleste asteroider befinder sig i asteroidebæltet mellem Mars og Jupiter. Når asteroiderne ikke indeholder is, så skyldes det, at de er skabt i et område, hvor temperaturen har været for høj til, at vand kunne fortættes. De fleste asteroider kendetegnes desuden ved at have cirkelrunde baner, i modsætning til kometer, der har aflange baner. Kometerne er dannet længere borte fra Solen, især i det såkaldte Kuiperbælte uden for Neptuns bane. Herude er temperaturen så lav, at alle små kloder indeholder masser af is. Hvis sådan en isklode forvilder sig ind mod det indre Solsystem, vil isen fordampe, når kloden nærmer sig Solen. Resultatet bliver, at den lille klode omgives af en såkaldt koma af gas og støv og får en lang komethale. Men det kan være svært at skelne mellem en asteroide og en komet. Et godt eksempel er objektet P/2007 R5. Det blev først klassificeret som en komet på grund af sin aflange bane. Astronomerne blev dog i tvivl, fordi P/2007 R5 hverken dannede koma eller komethale. Men pludselig i september 2007 blussede kloden voldsomt op, da den rundede Solen. Der er ingen tvivl om, at der var tale om et voldsomt gasudbrud fra skjulte lagre af is på denne klode. Og det passer meget bedre på en komet.