Hvordan så Mars ud med vand?

Har der virkelig været oceaner på Mars? Og ved man i givet fald, hvor de lå?

1. september 2009

Der er ingen tvivl om, at Mars havde masser af vand i sin ungdom. Kort efter Solsystemets dannelse blev Mars ramt af kæmpemeteorer, som bragte vand til overfladen i mængder svarende til Jordens. Teorien om vand på Mars er for nylig blevet styrket med NASA’s rovere Spirit og Opportunity, som har taget billeder af sedimentær lagdeling svarende til den, man finder i en almindelig grusgrav. Lagdelingen er skabt af vand, og de foreløbige kemiske analyser tyder på, at det var salt. Det vides ikke med sikkerhed, om Mars også har haft oceaner. Man kan se spor efter noget, der minder om kystlinjer, men andre geologiske aktiviteter kan formentlig have lavet tilsvarende ændringer i overfladen. Hvis Mars havde et hav, ville det dække det nordlige lavland, som ligger cirka fem kilometer lavere end det sydlige højland. Der er da også tegn på, at lavlandet har været dækket af hav. Det er meget fladt og bærer kun få spor efter meteornedslag. Havet kunne i givet fald være blevet på planeten i flere hundrede millioner år, inden det fordampede og kondenserede som is på polerne eller forsvandt ud i verdensrummet.