Hvorfor lyser sorte huller ?

Et sort hul er jo umuligt at se, idet lys ikke kan undslippe dets tyngdekraft. Hvordan kan det så være, at man af og til ser sorte huller afbildet som lysende skiver?

Et sort hul er et område i universet, hvor massen er så koncentreret, at ingen former for stof eller stråling kan undslippe det stærke tyngdefelt. Derfor er det ganske rigtigt umuligt at observere et sort hul direkte, men til gengæld kan man undertiden studere de påvirkninger, som det sorte hul udøver på omgivelserne. Hvis der er stof i nærheden af det sorte hul, vil det blive suget ind mod hullet. Stoffet i form af gas, støv eller hele stjerner vil lægge sig i en roterende skive omkring det sorte hul. Det er strålingen fra denne såkaldte tilvækstskive, astronomerne kan se, og som man ofte ser afbildet på tegninger af sorte huller. I virkeligheden er det dog ikke synligt lys, teleskoperne opfanger, men derimod langt kraftigere stråling med kortere bølgelængde. Stoffet vil spiralere ind mod det sorte hul, og på grund af friktion vil det blive varmet op. Jo varmere stof bliver, desto kraftigere elektromagnetisk stråling udsender det. Det stof, der spiralerer ind mod et supermassivt sort hul i centrum af en galakse, bliver ekstremt varmt – helt op til 100 millioner grader. Derfor udsendes kraftig røntgenstråling og gammastråling, som kan detekteres og give indirekte beviser på eksistensen af sorte huller.