Jorden bombarderet med solpartikler

Vejrsatellit tager unikt billede af solstorm, der rammer Jorden

1. september 2009

Storme af gas, partikler, meteoritter og magnetiske bølger støder med jævne mellemrum ind i Jordens atmosfære, når de raser igennem verdensrummet. Og det kan have skæbnesvangre konsekvenser. Sammenstødene kan være så kraftige, at de formår at sætte vigtigt elektronisk udstyr ud af spil. Telefonforbindelser bryder sammen. Radioudstyr bliver ødelagt. Og satellitforbindelser over lange afstande går tabt under de voldsomme udladninger. Indtil i dag har meteorologerne haft meget begrænsede muligheder for at forudsige, hvornår det næste uvejr ville finde sted. De seneste år har den amerikanske rumfartsorganisation NASA derfor investeret mange penge i at udvikle rumvejrs-satelitten Image, som for nylig blev sendt af sted for at foretage sine første optagelser i rummet. Satelitten indeholder et hav af elektronik, som gør det muligt at se, hvor stormene befinder sig. Med om bord har Image for eksempel instrumentet Extreme Ultraviolet Imager, der kan tage billeder af de yderste atmosfærelag ud til hele 20.000 km over Jordens overflade. Ifølge forskerne vil billederne fra dette område være en følsom indikator på, om der er magnetiske rumstorme på vej. Satellitten kan også registrere lyset fra de hurtige atomer, som har passeret igennem Jordens magnetiske felt. Lyset indeholder nøjagtige oplysninger om formen og bevægelsen af de store plasma-skyer, der udgør de magnetiske storme. Tidligere blev de stormfulde områder undersøgt ved at sende rumsonder gennem dem. Her blev der indsamlet forskellige prøver, der kunne indeholde tegn på stormvejr i rummet. Men denne teknik gav kun adgang til information om mildest talt lokale dele af det turbulente område. Det ville svare til, at vi studerede et landsdækkende tordenvejr ved at køre rundt på en lille græsplæne med en regnopsamler stikkende ud igennem vinduet. Med Image kan vi nu lave en omfattende rumvejrs-udsigt.