Kæmpesejl skal sende rumsonde ud af solsystemet

Nye lette materialer gør astronomernes drøm til virkelighed

1. september 2009

Fremtidens rumsonder skal bogstaveligt talt sejle ud af universet. Ideen er udtænkt af forskere hos NASA. De vil nu bygge en rumsonde, som bevæger sig frem ved hjælp af et gigantisk sejl. Det skal for første gang gøre det muligt at lade en sonde rejse ud af vores eget solsystem. Normalt bruger ingeniørerne planeternes og Solens tyngdekraft til at hive rumsonder gennem universet. Men hvis en sonde skal forlade vores eget solsystem inden for en overskuelig fremtid, bliver man nødt til at tilføre ekstra energi. Det er nærmest umuligt at gøre med en traditionel raket, fordi raketten skal bruge alt for meget brændstof blot for at drive sin egen vægt frem. Et sejl kræver derimod intet brændstof. NASA har forsket i sejlteknologien i årevis, men i de seneste måneder har man gjort store fremskridt med at producere nye letvægtsmaterialer, bl.a. forskellige former for kulfibre, som stoffet i sejlet skal laves af. Netop nu gennemgår materialerne en stribe barske test. NASA oplyser, at man forventer, at projektet vil kunne gennemføres allerede i år 2010. Målet er at sende sonden 37 milliarder kilometer ud af vores eget solsystem. Det svarer til 250 gange afstanden fra Jorden til Solen. Lykkes forehavendet, vil missionen tage 15 år. Da der er lufttomt i rummet, kan sejlet naturligvis ikke fyldes af vind. I stedet håber forskerne, at rumsonden kan trækkes frem af solvinden, partikelstråling, laserstråler eller mikrobølgestråling. Beregninger viser, at alene Solens stråling vil føre rumsonden af sted med 92 km i sekundet. Med den hastighed ville man kunne rejse fra New York til Los Angeles på under ét minut. Det er ti gange hurtigere end en rumfærge i kredsløb om Jorden.