Cassiopeia A er rester af en 300 år gammel supernova. Varme gasser udsendes stadig med 4000 kilometer i sekundet.

© SA/CXC/MIT/UMASS AMHERST/M.D. STAGE ET AL./CREATIVE COMMONS

Kan man springe en bombe i rummet?

Atmosfærens luft tager energi ud af eksplosioner på Jorden, men hvis en bombe springer i rummet, vil eksplosionen derimod ikke have nogen bremse.

27. august 2017 af Malene Breusch Hansen

Bomber kan eksplodere i rummet, men processen forløber anderledes end på Jorden.

Når en bombe springer her på planeten, opstår en bølge af højt tryk, der forplanter sig igennem luften – i det tomme rum er der imidlertid intet, som en trykbølge kan udbredes i.

Men selvom trykbølger ikke eksisterer i rummet, er eksplosioner stadig farlige, fordi varme gasser og fragmenter spredes til alle sider.

Eksplosioner i rummet har en større sprængradius

I Jordens atmosfære bliver genstandene bremset af luften, som optager en stor del af eksplosionens energi, men i rummet er der ingen bremse.

Derfor breder eksplosionsmaterialet sig meget hurtigt, og selv et rumskib langt væk kan blive smadret.

>> Lær mere om rummet - køb vores blad her.

Supernovaer er universets største eksplosioner, som udsender varme gasser med flere tusind kilometer i sekundet.

ATOMBOMBE BLEV TESTET I RUMMET

I 1962 detonerede USA en atombombe 400 kilometer over Stillehavet.

Eksplosionen udsendte elektromagnetisk stråling, som påvirkede apparater på Jorden og ødelagde otte satellitter.