Kan rummet være uendeligt og alligevel stadig vokse?

Jeg har forstået, at universet er uendeligt stort, og samtidig er det kendt, at det udvider sig. Hvordan kan noget uendeligt blive større?

Når man siger, at universet udvider sig, dækker det i virkeligheden bare over, at alle galaksehobe ser ud til at være på vej væk fra hinanden. Så hvis man kan acceptere tanken om et uendeligt stort univers, er der ingen modstrid. Der er i så fald plads nok at udvide sig i – galaksehobene kan sagtens øge deres indbyrdes afstand uden konsekvenser for universets form. De moderne kosmologier går dog lidt videre. De lader sig ikke nøje med tanken om, at alting fjerner sig fra hinanden i et uendeligt stort rum, men ser i stedet sådan på tingene, at det er selve rummet, der udvider sig. Grundtanken er, at rummet har selvstændig realitet og ikke blot er en passiv arena, som naturfænomenerne udspiller sig på. Men resultatet bliver stadig, at universet ikke behøver ekstra rum for at kunne udvide sig. Rummet skabes så at sige i forbindelse med udvidelsen, men er stadig uendeligt.