Supernova

Kosmisk stråling kommer fra supernovaer

Når kosmisk stråling rammer skyer af gas og støv, opstår gammastråling. Derfor kan forskerne finde den kosmiske stråling ved at følge gammastråling igennem rummet.

I årtier har forskere debatteret, hvor kosmisk stråling stammer fra.

Men nu har astrofysikere fra amerikanske Stanford University via analyser af fire års registrering af gammastråler fra rumteleskopet Fermi bevist, at supernovaer udleder kosmisk stråling.

Forskernes hidtidige udfordring med kosmisk stråling har været, at strålingen bliver kastet rundt af magnetfelter på sin zigzagkurs mod Jorden.

Den nye opdagelse afslører dog, at gammastråler opstår i kollisioner mellem protoner i kosmisk stråling og gas- og støvskyer omkring supernovaer.

Og eftersom gammastråler rejser i lige linje gennem rummet, kan forskerne ved hjælp af dem se, at kosmisk stråling opstår i chokbølgerne efter eksploderende stjerner.

Kosmisk stråling

Kosmisk stråling består af små elektrisk ladede partikler – mindre end atomer – som farer igennem rummet med lysets hastighed.