Planet and star

Lille planet er tæt på at koge væk

1500 lysår fra Jorden kredser en lille planet på størrelse med Merkur så tæt om sin stjerne, at den er ved at fordampe.

22. november 2012

Den lille planet er så varm, at dens klippe koger, og efterlader et spor af fordampet klippe efter sig – som halen efter en komet.

På den side af planeten, der vender mod stjernen, er temperaturen oppe på 1700 grader celsius, så overfladen er forvandlet til et kogende hav af lava. Hvert eneste sekund forsvinder 100.000 tons klippe fra planeten og ud i rummet. Den lille planet vil være kogt helt væk om et par hundrede millioner år.

Astronomerne fandt planeten ved at holde øje med lyset fra dens stjerne. Observationerne viste, at stjernens lys dæmpes med knap 16 timers mellemrum, når planeten passerer ind foran stjernen set fra Jorden. Stjernen formørkes dog ikke lige meget ved hver passage af planeten. Det skyldes formentlig, at formen på planetens hale af klippestøv hele tiden ændrer sig.