Signal fra rummet

Tre teorier om mystiske radiosignaler fra rummet

Siden 2001 har astronomer opfanget ti ultrakorte radiosignaler, der ikke kan forklares med nogen kendte kosmiske fænomener. Prøver rumvæsner at komme i kontakt med os, eller er der en mere jordnær forklaring på dette signal fra rummet?

14. september 2015 af Jesper Bindslev

Teori 1: Besked fra rumvæsner

Alle ti radiosignaler sender tilsyneladende det samme tal til os. Signalerne rummer nemlig en forskydning mellem høje og lave frekvenser, der er delelig med tallet 187,5. Et matematisk budskab er netop, hvad vi ville forvente at modtage, hvis fremmede intelligensvæsner ville i kontakt med os.

Teori 2: Ukendt kosmisk fænomen

I 1967 opfangede forskere signaler fra rummet med en fast rytme på 1,33 sekunder. Den uforklarlige transmission blev spøgefuldt kaldt “little green men”-signalerne, men viste sig senere at stamme fra pulsarer – et fænomen, som astronomerne indtil da ikke havde kendt. Måske vil de ti radiosignaler senere blive forklaret på samme måde.

Teori 3: Almindelig radiokommunikation

Vores egne kommunikationssystemer udsender radiosignaler konstant. Forklaringen på de mystiske radiosignaler kan vise sig at være noget så jordnært som en mobilsender eller en hemmelig spionsatellit.

Hvilken teori er den mest sandsynlige?

Stem på den mest plausible af de tre teorier - og se hvad andre læsere synes:

Ekstremt korte radiosignaler

Grafen viser det seneste af de ti signaler, der blev opfanget af Parkes-radioteleskopet i Australien den 14. maj 2014. De mystiske radiosignaler varer kun få millisekunder – det store udsving på grafen – men rummer lige så meget energi, som Solen udsender på en hel måned.