Fermilab teleskop top

Forskere: Lysglimt kan være signal fra aliens

En række mystiske lysglimt fra Mælkevejen kan være signaler fra fremmede civilisationer. Det er konklusionen på en ny undersøgelse, der bygger på observationer fra et teleskop - flere undersøgelser er dog nødvendige, lyder det fra forskerne.

31. oktober 2016 af Nanna Vium

Lige nu kan der være intelligent liv i rummet, der forsøger at fange vores opmærksomhed.

Det er i hvert fald en del af konklusionen på en nyligt publiceret undersøgelse af to canadiske astrofysikere fra Laval University i Quebec, der har observeret en række besynderlige lysglimt fra 234 forskellige stjerner i Mælkevejen ved hjælp af et stort teleskop i New Mexico.

Signalerne stemmer overens med de forudsigelser, den ene af forskerne, Ermanno Borra, beskrev i en undersøgelse fra 2012, der forsøgte at forudsige, hvordan fremmed liv ville kontakte os.

Og det får forskerne til at konkludere, at de mystiske lyssignaler kan være flere hundrede fremmede civilisationers forsøg på at fange vores opmærksomhed.

>>Oplev Solen blive sort over sydstaterne, når en total solformørkelse rammer USA i 2017.

Flere observationer nødvendige

”Signalerne har nøjagtigt samme form som de signaler, der er beskrevet tidligere,” forklarer forskerne i undersøgelsen, der bygger på studiet af 2,5 millioner stjerner.

Men før alien-feberen går i udbrud, er der god grund til, at krydre konklusionen med en vis portion skepsis.

Begge forskere forklarer, at yderligere observationer er nødvendige for at bekræfte hypotesen, og udenforstående astronomer som Seth Shostak fra Extraterrestrial Intelligence Institute i Californien er også tilbageholdende med at råbe alien-alarm.

”Det virker usandsynligt, at 234 forskellige alien-samfund sender de samme signaler ud simultant,” siger han blandt andet til Space.com.

Men derfor skal det stadig undersøges nærmere, mener han. "Man kan også blive for kynisk," lyder det.