Europe Venus

NASA vil jagte liv på Jupiter-måne

Ismånen Europa er det sted i Solsystemet, hvor chancen for at finde liv er størst. Nu har NASA-forskere planlagt en mission til den fjerne klode.

Læs mere om NASA's mission til ismånen Europa

Læs hele artiklen 'Mission til Europa' og se, hvor i Solsystemet der er chance for at finde liv. Artiklen er fra Illustreret Videnskab 5/2014. Som abonnent på bladet kan du hente artiklen ved hjælp af knappen nedenfor.

Liv på månen Europa

Er der liv på Jupiter-månen Europa? Det spørgsmål ønsker astronomerne brændende at få svar på, og nu er svaret kommet et skridt nærmere. I en ny rapport, der er igangsat og betalt af NASA, beskriver et hold af rumforskere i detaljer, hvordan en rummission til den fjerne, isdækkede klode kan gennemføres.

Flydende vand

Lige siden rumsonden Galileo i 1995 kiggede nærmere på Europa, har astronomerne ment, at månen gemmer på flydende vand – en af de grundlæggende betingelser for liv. Under isdækket er Europa sandsynligvis dækket af et dybt hav, der rummer langt mere vand end alle Jordens have tilsammen.

Helt nye data fra rumteleskopet Hubble tyder nu på, at der jævnligt sprøjter over 200 km høje søjler af vanddamp op igennem isen. Gejserne vil indeholde spor af eventuelle organiske stoffer i havet, og det gør jagten på liv langt lettere.

Hvis NASA vælger at prioritere den kostbare Europa-mission, kan en ubemandet sonde opsendes i 2021 og nå frem til Jupiter-månen efter otte års rejse.

Læs mere om NASA's mission til ismånen Europa