Jill Tarter

Observationer får fra 0 til 10 point

Hvordan vurderer vi en SETI-observation? Det har to astronomer udviklet rioskalaen til.

4. marts 2010 af Helle & Henrik Stub

Astronomerne Jill Tarter og Ivan Almar har udviklet den såkaldte rioskala, der siden 2002 har været den officielle skala, en SETI-observation vurderes efter. Hvis tallet er 0, er observationen meget usikker eller muligvis forkert. Det, som vi kan kalde en “normal SETI-observation” af et signal fra en stjerne i vores nabolag, giver et riotal på kun 4 svarende til moderat betydning – også selv om signalet er rettet mod Jorden, og observationen er helt pålidelig. Hvis signalet også indeholder et budskab, vi kan fortolke, stiger riotallet til 5.

Et riotal på 10 kræver, at den observerede begivenhed for altid vil ændre verden. Lander et fremmed rumskib på Jorden, vil det således få karakteren 10. Ingen observationer har endnu ligget højere end til et 0.

Beregningen af riotallet omfatter fire faktorer

Observationens art. Her skelnes mellem en fysisk kontakt, evt. med et fremmed rumskib eller genstand, og et signal. Det har også betydning, om et signal er blevet rettet direkte mod Jorden eller blot sendt ud i alle retninger. Der kan også være tale om, at man opdager tegn på ingeniørkunst andre steder i universet.

Observationens type. Her vil man vurdere, om der er tale om en enkeltstående observation eller derimod noget, der gentager sig og derfor kan blive bekræftet gennem en eller flere nye observationer.

Begivenhedens afstand. En genstand, der er observeret i vores eget solsystem, har klart en større betydning end en observation af et signal fra en stjerne mange lysår borte. Et signal fra en anden galakse, som har været undervejs i millioner af år, har ingen umiddelbar betydning for os – ud over den rent videnskabelige.

Observationens pålidelighed. Vurderingen af, hvorvidt man kan have tillid til en observation, er subjektiv. Men generelt ser man her på, hvilke forskere der står bag opdagelsen, og hvilke instrumenter de har anvendt.

Rioskalaen

Hvor vigtig er en given observation? Det kan rioskalaen hjælpe med at svare på. Se rioskalaen her.