Mørke kræfter udvider universet

Fjerne supernovaer afslører, at mørk energi blev den styrende kraft kort efter Big Bang.

1. september 2009

I 1998 opdagede astronomer, at universet bliver domineret af en kraft, som får rummet til at udvide sig med accelererende hast. Denne kraft kaldes mørk energi og er modsatrettet tyngdekraften fra alt det synlige og det mørke stof i universet – den mørke energi er altså en slags omvendt tyngdekraft. Umiddelbart mente forskerne, at det først er for nylig, at den mørke energi har fået overtaget over tyngdekraften. Men nye studier af 24 fjerne supernovaer afslører, at den mørke energi allerede var på banen for 9 mia. år siden, dvs. 4,7 mia. år efter Big Bang. De fjerne supernovaer, som Hubble har studeret, er nemlig meget svagere, end astronomerne forventede ud fra deres øvrige kendskab til universet. Det kan kun fortolkes på den måde, at de observerede supernovaer befinder sig meget længere væk end hidtil antaget. Universet må altså have udvidet sig væsentligt hurtigere, end forskerne har troet, i løbet af de 9 mia. år, hvor lyset fra de fjerne supernovaer har været undervejs mod os. Kampen mellem den mørke energi og tyngdekraften blev tilsyneladende afgjort, inden supernovaeksplosionerne fandt sted. Og lige siden dengang har den mørke energi accelereret universets udvidelse.