Mystisk objekt får rummet til at lyse

I 40 dage overstrålede en enorm sol alle Mælkevejens stjerner

1. september 2009

I januar 2002 udsendte en tilsyneladende almindelig stjerne 20.000 lysår fra Jorden pludselig et ekstremt lys. Gennem 40 dage lyste stjernen 600.000 gange stærkere end Solen og var i den periode den stærkest lysende stjerne i hele Mælkevejen. Stjernen falmede igen, men bagefter opstod der et ekko af lys, som ikke er set magen til siden 1936. Ekkoet dannes ved, at det ekstremt stærke lys udbreder sig i det interstellare rum og rammer støv, som stjernen har udsendt ved tidligere udbrud. Fra støvet reflekteres lysekkoet ned mod jorden. Den indirekte vej gør, at ekkoet ankommer måneder senere end lysudsendelsen fra selve stjernen. Ekkoet vokser i takt med lysglimtets udbredelse, og det har sat astronomerne i stand til at lave en unik kortlægning af støvet i rummet omkring stjernen. Det er sket ved at sammensætte Hubble-teleskopets billeder til et tredimensionalt billede efter samme princip, som bruges ved hjerneskanninger. Hvad der egentlig skete, er en gåde. Muligvis er der tale om en ukendt variant af en nova, men stjernens opførsel kan ikke forklares med astronomernes nuværende teorier.