© Youtube

NASA skyder fremtidens planetjæger ud i Rummet

Snart opsender NASA planetjægeren TESS. Rumteleskopet skal finkæmme Jordens astronomiske nabolag for exoplaneter, der kan huse liv.

11. april 2018 af Rikke Jeppesen

Natten mellem den 16. og 17. april puster NASA nyt liv i drømmen om at finde liv i Rummet.

Det sker, når en Falcon 9-raket buldrer mod stjernerne med rumteleskopet TESS ombord.

Når TESS har nået en højde på 250.000 km, folder den sine solcellebesatte vinger ud og begynder sin mission: at finde exoplaneter tæt på Jorden med mulighed for liv.

Stjernelys afslører planeter

TESS skal overvåge mere end 200.000 stjerner med sine fire kameraer, der kan opdage selv små variationer i stjerners lysstyrke.

Når en planet i kredsløb krydser ind foran sin sol, vil stjernens lysstyrke dykke.

Hvis lysstyrken dykker gentagne gange med samme intensitet i et fast interval, skyldes fænomenet højst sandsynligt en planet i kredsløb om stjernen.

Rumteleskopet skal især undersøge exoplaneter, der kredser om røde dværgstjerner - de udgør 3/4 af alle stjerner i Universet og er den stjernetype, der lever længst.

De fusionerer brint i et langt lavere tempo end fx vores Sol og er derfor "kun" omkring 3500 grader varme.

Røde dværge kan leve billioner af år, og det øger sandsynligheden for, at liv kan være opstået.

Ser alt tæt på os

Hvor forgængeren Kepler kunne se op til 3000 lysår væk, har TESS et bredere synsfelt.

TESS skal arbejde sammen med  teleskoper på Jorden, så de sammen kan afsløre, hvad exoplaneterne og deres atmosfærer består af.

Forskere regner med, at teleskopet vil finde cirka 2000 nye exoplaneter tæt på Jorden, som potentielt har de rette betingelser til at huse liv.

Du kan læse meget mere om astronomernes jagt på exoplaneter og liv i rummet i Illustreret Videnskab. Og hvis du bestiller et abonnement lige nu, belønner vi dig med den ultimative startpakke til den spirende astronom. Du får:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i nattehimlen
  • En guide til stjernehimlen i 2018
  • To numre af Illustreret Videnskab, som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Alt sammen til den nette sum af 59,50 kroner.