NASA udvikler teleskop til Månens bagside

Et ultratyndt radioteleskop skal opfange signaler, der ellers forsvinder i radiostøj fra Jorden.

1. september 2009

Månens bagside er det bedste sted at placere et radioteleskop i hele Solsystemet. Da bagsiden altid vender væk fra Jorden, skærmes den effektivt for menneskeskabt radiostøj fra Jorden. Samtidig når alle signaler ned til Månens overflade, da den ikke beskyttes af en atmosfære. Nu har NASA taget de første spæde skridt mod etableringen af et radio-teleskop på Månens bagside. De konkrete instrumenter er ikke udviklet, men en forskergruppe er allerede i gang med at afklare omkostninger, vægtproblemer og strømforsyningsbehov. Ideen er en antenne, der består af en tynd metalbesat polyimidfilm, som rulles ud på overfladen af Månen. Teleskopet vil bestå af tre arme, som er en meter brede og 500 meter lange, der tilsammen danner et T. Radioteleskopet, der får en hidtil uhørt opløsningsevne, vejer sammen med den nødvendige elektronik omkring hundrede kilo. Det ultimative ønske er at bygge et radiotelskop, der er en kvadratkilometer stort, i løbet af 2020’erne. Her vil det især være stråling fra neutral brint udsendt kort efter big bang, der er interessant, da det kan bruges til at observere fordelingen af stof efter big bang. Brintstråling falder i FM-båndet, så selv små radiostationer overdøver signalet her på Jorden.