rumdragt

NASA's nyeste rumdragt er selvlysende

En højmoderne rumdragt med hård brystskal, bobbelhjelm og selvlysende effekter skal hjælper astronauter til at udforske Mars uden at blive slået ihjel af hverken kulde og stråling.

18. november 2015 af Rikke Jeppesen

NASA er kommet en lille smule tættere på at sende mennesker til Mars med en ny multifunktionel rumdragt.

Rumfartsorganisationen har nemlig løftet sløret for det avancerede udstyrsstykke, som de nøje testede og udvalgte astronauter får lov at benytte sig af.

NASA har for nyligt præsenteret de første billeder af deres prototype af den avancerede Z-2-rumdragt.

Sådan ser prototypen af NASA's Z-2 marsdragt ud. Nu skal den testes igennem på Jorden, før den fortsætter ind i næste testfase.

Fleksibel rumdragt passer alle

Den avancerede rumdragt er specialdesignet til det vigtige tidspunkt, hvor astronauten er landet og skal udforske planeten Mars. Materialerne er fleksible, så dragten kan passe astronauter af forskellig størrelse, og så er den alligevel utroligt hårdfør.

Mars-dragten er sammensat, så den både er let, slidstærk og kan holde til meget lange missioner i Mars’ barske miljø, som både udsætter astronauterne for ekstrem kulde på omkring -60 grader og radioaktiv stråling.

Selvlysende felter får rumdragt til at lyse op

Prototypen på en Z-2 rumdragt er designet i grå og med selvlysende tråde og felter, der får den til at lyse op.

Den store rygsæklignende pukkel på ryggen er indgangen – astronauter skal nemlig kravle ind i dragten ligesom i et rumskib.

Rygåbningen i NASA's Z-2 rumdragt gør det muligt for astronauter at gå direkte fra et fartøj under tryk og ind i rumdragten. Der sidder et 'life support system' i puklen på rumdragten.

Nu skal dragtens testes på Jorden, før den kan nå næste fase, hvor den skal afprøves i rummet.