NASA arkiv

Nu har du adgang til al NASA’s forskning – gratis

NASA har lukket op for gaveposen og åbnet for hele deres forskningsarkiv. Du kan allerede gå på opdagelse i dag.

23. august 2016 af Karine Kirkebæk

Alle med en astronautdrøm i maven, glødende interesse for gaskæmper og ønsket om liv på fjerne exoplaneter har nu fået adgang til et fantastisk bibliotek.

Det drejer sig om al den forskning og data, som NASA gennem tiden har finansieret. Forskningen er nu blevet gratis og tilgængelig for alle.

Du kan finde arkivet PubSpace HER og søge på dine interesser så som Jupiter, Kepler, Apollo, ISS med meget mere.

Bryder betalingsmurene ned

Arkivet indeholder også fagfællebedømte videnskabelige tidsskriftsartikler og artikler, som ellers er muret inde bag solide betalingsmure.

NASA’s gestus er en hyldest til opdagelsen af universet. Det siger NASA’s viceadministrator Dava Newman i en pressemeddelelse.

”Hos NASA hylder vi muligheden for at udvide adgange til vores omfattende arkiv af videnskabelige og tekniske udgivelser. Gennem tilgængelighed og innovation inviterer vi hele verdenssamfundet til at slutte sig til os i vores opdagelse af Jorden, luften og rummet,” siger hun.

EU åbner op i 2020

Den store forskningsgave er i god tråd med den amerikanske regerings ønske om at gøre forskning mere tilgængelig.

På samme måde har EU for nyligt sagt, at de også håber at gøre al deres forskning frit tilgængelig inden 2020.