Nyopdaget planet imiterer Jorden

1. september 2009

astronomi Astronomer fra University of Toronto har for første gang fået øje på en planet, der kredser om en sol på samme måde, som Jorden kredser om Solen. Hidtil er de fleste nyopdagede planeter kun set som frit forekommende i rummet, dvs. uden en stjerne eller i kredsløb om en såkaldt brun dværg. En brun dværg er en stjerne, som er så kold, at den aldrig kommer til at lyse rigtigt. Den nyopdagede planet er i kredsløb om en stjerne, som ligner vores Sol, bl.a. ved at have samme masse. Planeten, som befinder sig 500 lysår fra Jorden, har derudover ikke meget tilfælles med Jorden. Den nyopdagede planet er enorm og har en masse, der er otte gange større end Jupiters – svarende til 318 gange Jordens størrelse. Set i forhold til Jordens afstand til Solen ligger den nye planet ekstremt langt væk fra sin formodede sol, nemlig 330 gange længere væk. Alligevel er kloden hele 1500 grader varm. Det skyldes sandsynligvis, at den er ganske ung og derfor ikke har nået at afkøle, efter at den er blevet dannet.