stjernehimmel

Oplev 5 planeter på stribe

For tiden kan du opleve et sensationelt syn: Hele fem synlige planeter står på linje og kan ses på himlen i de tidlige morgentimer. Se her hvordan.

29. januar 2016 af Anders Bruun

Er du tidligt oppe, og er det i øvrigt stjerneklart, må du ikke snyde dig selv for et fantastisk syn: De fem planeter Merkur, Venus, Mars, Jupiter og Saturn byder op til en kosmisk dans, og står for første gang i 10 år på en næsten lige linje på den kolde morgenhimmel.

Det skriver Tycho Brahe Planetariet på deres hjemmeside.

Venus og Jupiter er klarest

Venus og Jupiter skinner som de klareste objekter på himlen, men også Mars er forholdsvis let at få øje på, på grund af den rødlige farve.

Saturn befinder sig mellem Mars og Venus og kan let forveksles med en stjerne, da den ikke lyser lige så klart som Venus og Jupiter.

Merkur kan også være svær at spotte, fordi den altid er så tæt på Solen. Derfor skal man også kigge godt efter lige inden solopgang.

Planeter står på samme side af Solen

Grunden til det usædvanlige astronomiske fænomen er, at de fem planeter befinder sig på samme side af Solen i deres baner. Det betyder, at planeterne alle kan ses på samme tidspunkt i stedet for at være fordelt ud over hele natten.

Fordi alle planeterne ligger i det samme plan rundt om Solen - det, man kalder ekliptika - og vi ser på dem inde fra dette plan, ser det ud som om, planeterne ligger på en linje.

Sådan ser du planeterne

• Det bedste tidspunkt at opleve planeterne stå på linje er fra 30-60 minutter før solopgang.

• Da Merkur står meget lavt i sydøst, lige over horisonten, er det bedst at stå et sted, hvor horisonten kan ses.

• Du skal helst stå et mørkt sted - gerne uden for byen, hvor lyset ikke distraherer

• Kig mod sydøst. Husk evt kompas eller en smartphone med kompas-app.

• Prøv at få så frit udsyn som muligt og kig mod syd og øst.

Det spektakulære syn kan opleves det meste af februar, men når du det ikke, får du chancen igen august, hvor planeterne igen vil stå på en linje. Denne gang er det dog på aftenhimlen, lige efter solnedgang, de kan ses.

Se planeterne med din smartphone

Screendump fra app'en StarWalk, hvor man med sin smartphone kan lokalisere alskens himmellegemer. Her ses fx Hubble-teleskopet.

Er det skyet - eller bare for koldt at være ude? Du kan heldigvis opleve planetparaden på din smartphone med en af de talrige stjernekigger-apps.

Det smarte ved stjernekigger-app'ene er, at de bruger smartphonens accelerometer, så du bare skal pege telefonen op mod et punkt på himlen - så viser skærmen de stjerner, planeter, satellitter osv. der er i den retning.

På den måde er app'en et godt supplement, når du skal opleve stjernehimlen - og det perfekte hjælpemiddel, hvis du godt vil lyde stjerneklog.

Tre favoritapps