Exomarsdel1

Alien-jæger sendt til Mars

En sonde og et landingsfartøj har sat kurs mod Mars for at finde svar på, om der findes rumvæsner på den røde planet.

14. marts 2016 af Babak Arvanaghi

Vi er et stort skridt nærmere at få svar på, om livet i solsystemet er begrænset til Jorden.

Klokken 10:31 i morges lettede en russisk raket af typen Proton-M fra Bajkonur affyringsstationen i Kazakhstan. Med sig havde raketten et udforskningsprojekt, som har kurs mod Mars.

Sådan så det ud, da missionen satte kurs mod Mars.

ExoMars, som projektet hedder, er stablet på benene af det europæiske rumfartsagentur, ESA, i samarbejde med det russiske Roscosmos.

Målet med missionen er, at undersøge om der findes eller har eksisteret liv på den røde planet.

Mars-mission i to trin

Missionen er delt op i to trin – det første trin blev sendt afsted i morges, det næste følger efter i 2018.

Sonden Trace Gas Orbiter, TGO, som blev sendt afsted i morges, skal gå i kredsløb om Mars og undersøge, om der er metangas i planetens atmosfære. Gasarten kan være et tegn på liv.

TGO skal gå i kredsløb 400 km over Mars' overflade. Kilde: ESA

Landingsfartøjet Schiaparelli EDM lander var også med om bord og skal fra Mars’ overflade bl.a. måle vindhastighed, vindretning og tryk. Fartøjet har batteri til fire dage.

Schiaparelli-fartøjet lander efter planen på Meridiani Planum den 19. oktober i år. Kilde: ESA

Rover skal bore i Mars

Schiaparelli-modulet er derudover forberedelse til missionens næste trin – en rover, der skal lave boringer i Mars’ overflade og analysere prøverne for tegn på liv. Roveren lander efter planen i 2018.

ExoMars-roveren kan bore sig to meter ned i planeten og tage prøver. Kilde: ESA

Sandsynligvis skal roveren også undersøge de steder, der er observeret tegn på flydende vand på Mars.

Hvis alt går efter planen, er første del af ExoMars-missionen fremme ved den røde planet om syv måneder.