Andreas Mogensen topbillede

Andreas Mogensen: Jeg drømmer om at komme til Mars

I dag er det et år siden, at danmarks første astronaut, Andreas Mogensen, bragede af sted mod rumstationen ISS. Men rumsulten er ikke mættet endnu. Han håber, at drømmejobbet hos NASA kan bringe ham tættere på nye, spændende missioner.

2. september 2016 af Nanna Vium

I morges klokken 06:37:43 dansk tid var det præcist et år siden, at Andreas Mogensen og to kosmonauter buldrede af sted med cirka 27.600 km/t på en 10-dages mission mod den internationale rumstation ISS fra rumbasen Baikonur i Kasakhstan.

I den forbindelse deltog den danske ESA-astronaut og hans russiske kollega på missionen, Sergey Volkov, i en officiel ceremoni på DTU Space i København for at hylde Yuri Gagarin – det første menneske i rummet – og fremhæve mange års civilt dansk-russisk rumsamarbejde.

Rykker til USA med familien

Og allerede oppe fra talerstolen afslørede den danske ESA-astronaut over for sin kosmonaut-kollega og de fremmødte, at rumdrømmene stadig kribler i maven på ham.

”Det er næsten umuligt at beskrive med ord, hvor specielt det er at opleve en rumrejse. Du (Sergey Volkov red.) har haft muligheden for at prøve det tre gange. Jeg kan kun håbe, at jeg også får lov til at opleve det lige så mange gange,” lød det.

Og det kan der være gode chancer for.

Til september rykker Andreas Mogensen sammen med sin familie til Houston, hvor han skal arbejde som ESA’s europæiske repræsentant hos den amerikanske rumfartsorganisation NASA og både gennemgå astronauttræning og udføre forskning.

”Jeg får måske en bedre mulighed i forhold til rumvandringer, hvis NASA kender mig og har tillid til, at jeg kan gøre et godt stykke arbejde,” siger han.

Ingen garantier

Selv håber Andreas Mogensen, at han får chancen for at komme på endnu en rummission et sted mellem år 2020 og 2024, når han igen står forrest i køen blandt gruppen af europæiske astronauter.

”Men der er ingen garantier for, at det kommer til at lykkes,” lyder det.

Den danske ESA-astronaut er dog ikke i tvivl om, hvad den store drøm er, når fantasien og drømmene får frie rammer.

”Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig at deltage i en mission til Månen eller Mars – selv om det også er fantastisk at komme ud til en rumstation, så er der et eller andet specielt ved at lande på overfladen af en anden planet eller måne, åbne døren til rumskibet, træde ud i den her helt nye verden og gå på opdagelse,” siger han.