Laserkanon skal knuse asteroider

Solstråler skal knuse asteroider

Virkelighedens svar på et science fiction-våben skal sikre Jorden mod asteroider og andre trusler fra rummet.

18. juli 2016

Forskere fra amerikanske University of California, Santa Barbara og California Polytechnic State University er lige nu i gang med at konstruere et rumbaseret laservåben, som skal opdage og knuse asteroider på kollisionskurs med Jorden.

Våbnet går under navnet DE-STAR – en forkortelse af Directed Energy System for Targeting of Asteroids and exploRation.

Solstråler bliver til dødbringende laser

DE-STAR’s hovedmission er at høste energi fra Solen og tilintetgøre asteroider, inden de rammer Jorden. Laservåbnet kan også analysere asteroider og deres sammensætning.

|

Asteroider bliver til pulver

Tanken er, at et ubemandet DE-STAR skal kredse om Jorden og vha. en kraftig laserstråle enten pulverisere eller skubbe til asteroider, som truer vores planet.

DE-STAR høster energi fra Solen og omdanner den til laserstråler.

Som en sidegevinst kan laserstrålen også bruges til at yde fremdrift til rumsonder på rejse i det ydre rum. Indtil videre er konceptet testet i et laboratorium.

70 farlige asteroider med kurs mod Jorden

Der er god grund til, at forskere har udviklet et nyt og effektivt våben mod asteroider.

NASA har beregnet, at der er omkring 70 farlige asteroider på vej mod Jorden, som kan jævne et land med jorden eller forårsage en stor tsunami.

Læs mere i artiklen her:

Hvad er asteroider?

Asteroider er større og mindre klumper af blandt andet klippe og metal i rummet. Nogle asteroider kommer meget tæt på Jorden og kan ved sjældne lejligheder ramme vores klode, hvilket kan få ekstreme konsekvenser for Jorden og livet på planeten.